«Укрпошта» щороку недоотримує близько 30-40 млн гривень. Кожне третє приміщення один із найбільших українських рантьє здає по 1 гривні за місяць
Сьогодні «Укрпошта» − один із найбільших в країні власників нерухомості. На її балансі − 5285 будинків загальною площею 1,3 млн кв. м. В оренду передаються тільки приміщення, не задіяні у виробничому процесі. Станом на 31 грудня 2015 року до передачі в оренду пропонувалося 106 000 кв. м, з них здано 92 000 кв. м. У 2015 році, згідно з даними департаменту управління нерухомістю та капітальних інвестицій «Укрпошти», від здачі в оренду нерухомості держпідприємство отримало 40 млн гривень. З них надходження до державного бюджету склали 28 млн гривень, дохід підприємства − 12 млн гривень. У 2014-му − 30,5 млн, 21,4 млн і 9,1 млн гривень, відповідно. На тлі загального обсягу виторгу держпідприємства ці суми − крапля в морі. Як повідомляла в грудні прес-служба «Укрпошти», за січень-жовтень 2015 року загальний дохід компанії склав близько 3,55 млрд гривень (на 10,5% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року). Ситуація зовсім інакша, коли мова заходить про прибуток. За дев'ять місяців 2015 року прибуток «Укрпошти» склав 29,5 млн гривень, за підсумками 2015-го він прогнозувався в розмірі 50 млн гривень (у 2014-му в підприємства був збиток 4 млн гривень). У такому світлі 30-40 млн гривень виторгу і близько 10 млн прибутку від оренди вже не здаються незначними. Зараз «Укрпоштою» управляє Ігор Ткачук − рідний брат депутата Верховної ради від Блоку Петра Порошенка Геннадія Ткачука. Обидва родом з Вінниці й тісно пов'язані з нинішнім спікером парламенту Володимиром Гройсманом. Комісійні тонкощі «Ми провели переговори, але орендар не захотів платити більше», − виправдовуючись, неголосно каже в мікрофон дама середніх років. Вона представляє «Укрпошту» на спеціальній майновій комісії, яка періодично збирається в Мінінфраструктури, для того щоб вирішувати, кому і на яких умовах здавати в оренду приміщення, що знаходяться на балансі держпідприємств сфери транспорту і зв'язку. Кворум складається з майже десятка топ-менеджерів міністерства. «Укрпошта» не здає приміщення в оренду: цим займається Фонд держмайна за погодженням із Мінінфраструктури Ігор Ткачук, в.о. гендиректора «Укрпошти» Ще недавно комісію очолював перший заступник міністра Володимир Шульмейстер. На початку січня Кабмін схвалив його відставку, але колишній чиновник залишився працювати у відомстві. Тепер у нього статус радника міністра, і він, як і раніше, присутній на засіданнях майнової комісії. Навіщо йому це потрібно? Він каже, що все через низьку ефективність роботи «Укрпошти» в питанні здачі в оренду нерухомості, що знаходиться у неї на балансі. Шульмейстер вважає, що виторг можна було б збільшити принаймні удвічі. Оренда неефективна У тому, що оренда неефективна, «Укрпошта» та Мінінфраструктури звинувачують один одного, застарілу систему і низький ринок. Зокрема, як пояснюють в «Укрпошті», передача в оренду приміщень здійснюється згідно з додатком 2 «Орендні ставки за використання нерухомого державного майна» до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабміну ще 4 жовтня 1995-го, №786. Документ встановлює розмір орендних ставок за використання нерухомого майна. Законодавством встановлена пряма залежність розміру орендної ставки від використання орендарем нерухомого майна за певним цільовим призначенням. Що це означає на практиці? По-перше, що самостійно здавати приміщення клієнтам «Укрпошта» не може. «Укрпошта» і не здає приміщення в оренду: цим займається Фонд держмайна за погодженням з Мінінфраструктури, − пояснює в.о. генерального директора «Укрпошти» Ігор Ткачук. − До нас надходять заявки, ми їх розглядаємо, передаємо на майнову комісію в міністерство, вони теж розглядають, передають у ФДМ, який проводить оцінку приміщення і здає в оренду». Держпідприємства і держустанови мають право орендувати приміщення держпідприємства «Укрпошта» за ставкою 1 гривня за 1 кв. м на місяць. Таким чином здано в оренду близько 20-30% площ «Укрпошти», що є однією з основних можливостей для маніпуляцій Інший топ-менеджер «Укрпошти», який побажав залишитися неназваним, додав, що все, що здається в оренду, проходить через Шульмейстера. «Виходить, він сам про себе говорить, що він неефективний», − зазначає співрозмовник видання. Сам Шульмейстер пояснює, що ціна на оренду може зрости в тому випадку, якщо на конкурс прийдуть нові учасники. Він каже, що завдання «Укрпошти» якраз і полягає в тому, щоб запросити максимально можливу кількість «конкурсантів». По-друге, держпідприємства і держустанови мають право орендувати приміщення держпідприємства «Укрпошта» за ставкою 1 гривня за 1 кв. м в місяць. Згідно з підрахунками Шульмейстера, таким чином здано в оренду близько 20-30% площ «Укрпошти», що, на думку чиновника, є однією з основних можливостей для маніпуляцій. «Це те місце, звідки у компанії виходить чорний кеш. Вони здають в оренду за низьку ціну, і різницю отримують на руки», − стверджує експерт. «В «Укрпошти» свої приміщення в найкращих локаціях населених пунктів. Це найбільш «жирні» місця. Це центри міст, найчастіше вулиця або площа Леніна», − підкреслює Шульмейстер. Як приклад він наводить свій рідний Миколаїв. За його словами, там «Укрпошта» намагалася здати саме таке «жирне» приміщення в центрі по 1 гривні за 1 кв. м, але після його особистого втручання угода не відбулася. При цьому він не зміг уточнити, за скільки в підсумку було здано приміщення, пояснивши, що цими питаннями займається «Укрпошта». Шульмейстер готовий навести ще один приклад неефективності в роботі з орендою: «У Дніпропетровську одна держустанова хотіла орендувати в «Укрпошти» приміщення на першому поверсі площею понад 1000 кв. м, звісно, за ставкою 1 гривня за 1 кв. м. Ми запропонували цьому органу влади зняти подібне приміщення в Дніпропетровську на околиці міста. Коли ми здали нерухомість у центрі за звичайною комерційною ціною, то заробили значні гроші». Він додає, що представники міністерства провели зустрічі з 26 ключовими орендарями в найбільших містах України, 24 з яких погодилися платити за оренду приміщень більше. Було підписано нові угоди. Ще один нюанс − взаємини «Укрпошти» з «Укртелекомом». Раніше це була практично єдина структура, але зараз «Укртелеком» входить в СКМ і намагається працювати з «Укрпоштою» за ринковими правилами, коли орендує приміщення у колишніх партнерів. Представники «Укрпошти» кажуть, що найчастіше «Укртелеком» − єдиний можливий орендар. Після того як корпоратизація закінчиться, питання здачі в оренду площ буде вирішуватися всередині «Укрпошти» без нас [комісії] Володимир Шульмейстер, радник міністра Мінінфраструктури Шульмейстер вважає, що справа йде інакше. «Середня ціна, за якою ми в них орендуємо, вдвічі перевищує ту, за якою вони орендують у нас», − пояснює він. І розповідає, що особисто їздив на зустріч із менеджментом «Укртелекому», але визнає, що ні до чого конструктивного це не призвело. В «Укртелекомі» всі звинувачення заперечують. Директор з корпоративних комунікацій компанії Михайло Шуранов запевняє, що в 2015 році ставку для «Укртелекому» було підвищено більш ніж на 40%. «Ми виконуємо свої зобов'язання як орендар», − уточнив він. Клієнтів не знайти В «Укрпошті» кажуть, що працюють настільки ефективно, наскільки дозволяють закон і обставини. Топ-менеджер підприємства пояснив Forbes, що часто краще здати хоча б за 1 гривню, ніж взагалі ніяк. «Великих грошей держкомпанії і підприємства платити не можуть, але вони можуть зробити ремонт, оплачувати комунальні платежі і збільшувати потік відвідувачів», − пояснює Ткачук. Є й інший приклад. За словами керівника «Укрпошти», часто в компанію звертається підприємець і попереджає, що хоче взяти приміщення в оренду на певних умовах, не дорожче такої-то ціни, інакше йому вже не цікаво. «Я сам знаю випадки, коли приходять наші клієнти і кажуть: ми беремо по 23 гривні за 1 кв. м, і якщо дорожче, ми йдемо. Це повсюди: не ми диктуємо ціну. А в комісії вважають, що це неефективна ціна, і краще зовсім не здавати», − нарікає він. Статистики щодо ставок оренди в селах немає, і бути не може − таких досліджень ніхто не проводить, для них немає відповідної бази. Крім того, в селах просто немає ріелторів Судячи з відгуків ріелторів, озвучених «Укрпоштою», цифри не дуже далекі від реальності. Наприклад, у селах Закарпатської області представник держпідприємства пропонувала здавати приміщення в оренду по 30-40 гривень. За оцінкою власника ужгородського АН «R.Гранд» Романа Перегинця, це цілком адекватно. Для порівняння він наводить ужгородські ставки − там комерційні площі здаються в оренду за ставками до 180 гривень за 1 кв. м. Правда, ріелтор підкреслює, що все це − оціночні судження, оскільки статистики щодо ставок оренди в селах немає і бути не може − таких досліджень ніхто не проводить, для них немає відповідної бази. Крім того, в селах просто немає ріелторів. «Звичайно, розмір ставки залежить від конкретного села і його віддаленості від обласного центру. Що стосується орендарів, то, як і в інших регіонах, у селах приміщення в основному здаються під магазинчики і кафетерії, великого бізнесу там немає», − пояснює Перегинець. Генеральний директор дніпропетровського АН «Проспект» Юрій Алексєєнко, почувши розмір ставки в 165 гривень за 1 кв. м за невеликі (близько 15 кв. м) приміщення «Укрпошти» на центральному проспекті Леніна в Дніпродзержинську, сказав, що для нього такі цифри не дивні: «Це цілком адекватні ставки, не дорого, і не дешево. Хоча, звичайно, потрібно розуміти стан приміщення». У сусідньому Дніпропетровську, за його словами, орендні ставки на комерційні приміщення на центральному проспекті Карла Маркса становлять 150-350 гривень за 1 кв. м. Допоможе корпоратизація Єдине, в чому Мінінфраструктури і «Укрпошта» знаходять точку дотику − це спосіб вирішення проблеми. «Вихід з цієї ситуації − корпоратизація, після якої приміщення будуть здаватися в оренду «Укрпоштою» й орендні платежі теж будуть надходити компанії», − вважає Ігор Ткачук. «Минулого року ми почали перетворення «Укрпошти» на акціонерне товариство. Після того як корпоратизація закінчиться, питання здачі в оренду площ буде вирішуватися всередині «Укрпошти» без нас», − розповідає Шульмейстер. Нова процедура буде прописана в новому ж статуті підприємства. Як припускає екс-чиновник, швидше за все, питання будуть вирішуватися спеціальною комісією в центральному офісі підприємства. Шульмейстер сподівається, що реформу буде проведено до кінця поточного року. Терміни її завершення він пов'язує з таким фактором, як оцінка активів. «Справа в тому, що є нюанс, пов'язаний з оцінкою активів, що знаходяться на тимчасово окупованій території», − пояснює він. Чим швидше вдасться провести оцінку, тим швидше завершиться реформа. http://forbes.net.ua/ Читати також: Чи буде дешевшати житло в 2016 році Комунальна мафія відбирає власність киян Замкнутый круг: Украина теряет производство и экспорт В США тоже есть коррупция Грубий розклад: чи вдається Кабміну управляти титановою галуззю |