Крах ціни паладію - шанс для купівлі?
Инвестиции - Драгметаллы
27.10.2021
ImageЦіна паладію на початку травня 2021 року все ще знаходилася на позначці 3000 $ за унцію. З того часу вартість цього дорогоцінного металу впала більш ніж на третину.

Чи означає це, що зростання паладію до максимуму нарешті завершилося? Чи є поточна ціна чудовим шансом для його покупки?

Нинішнє різке падіння ціни паладію – вже друге за останні два роки. У першому кварталі 2020 року ціни впали на тлі корона-кризи. Згодом ціни швидко відновилися та навіть досягли нових рекордних максимумів на початку травня цього року. Проте з того часу ціна знову почала динамічно падати. В даний час 1 унція паладію (31,1 гр) коштує близько 1882 $ або 1615 євро (спотова ціна).

Різниця між роздрібними цінами на інвестиційну продукцію та спотовою ціною зумовлена ​​тим, що до вартості металу додається торгова премія відповідного постачальника. У ході нинішнього зниження цін, порівняно з рекордом 4 травня 2021 року, паладій подешевшав на 36%. Інші дорогоцінні метали, такі як золото, срібло та платина, були більш стабільними у вартісному вираженні протягом цього періоду. Тим не менш, до цього ціна паладію значно зросла. Нинішній обвал паладію має конкретні причини.

Причини краху

Паладій має дуже хороші каталітичні властивості. Це означає, що метал використовується там, де необхідно підтримувати певні хімічні реакції. Дорогоцінний метал із групи платиноїдів також ідеально підходить для гідрогенізації або дегідрогізації, оскільки він має найвищу серед усіх елементів здатність поглинати водень.

Крім того, паладій, як і золото, чудово піддається обробці, наприклад, у ювелірній галузі. Крім ювелірного виробництва, сріблясто-білий дорогоцінний метал також використовується для естетичних та виробничих цілей.

- стоматологічні та медичні технології;

- нанотехнології;

- електротехнічна промисловість;

- Виробництво паливних елементів.

Проте, нині найбільший обсяг використання паладію посідає виробництво автомобільних каталізаторів. І саме в цьому полягає проблема: з одного боку, виробництво паладію зростає після відновлення видобутку в таких країнах, як Південна Африка, Росія, Зімбабве, США та Канада.

Але, з іншого боку, у разі зростання попиту на паладій порівняно з попереднім роком порушення ланцюжків поставок не дозволяє його повністю задовольнити. Особливо це стосується автомобільного сектору. Про масштаби цієї проблеми для попиту на паладій можна судити з тих галузей, які особливо страждають від нестачі металу.

Дані, зібрані мюнхенським Інститутом ifo у вересні 2021 року, показують, що автомобільне виробництво, страждає від глобального порушення ланцюжків постачання найбільше.

У результаті виробничі потужності скоротили у всіх великих автовиробників світу, незважаючи на те, що попит на автомобілі зростає. В результаті ціни на нові та вживані автомобілі зросли, але це мало сприяє зростанню цін на паладій, оскільки каталізатори потрібні в меншій кількості.

В даний час продажі нових автомобілів різко впали на двозначні цифри в порівнянні з і без того неблагополучним 2020 роком, в основному через брак напівпровідників. Оскільки проблема з ланцюжком поставок призводить до скорочення виробництва та в інших галузях, де затребуваний паладій, попит падає в усіх напрямках.

Менеджери із закупівель з автомобільної промисловості, енергопостачання, фінансових послуг, оборонної промисловості та судноплавства, опитані постачальником даних IHS Markit, очікують, що проблеми з постачанням збережуться до 2022 року. Це означає, що попит на паладій також відновлюватиметься поступово.

Паладій та автомобілі

Загалом виникає питання, чи пройшов уже паладій як метал-каталізатор свій пік попиту у зв'язку з тенденцією відмови від двигунів внутрішнього згоряння та переходу до електромобілів? Хоча цей метал також використовується в паливних елементах, але на цю область припадає лише мала частина загального попиту в автомобільній промисловості.

Електромобілі мають подолати ще багато перешкод, перш ніж вони зроблять непотрібними двигуни внутрішнього згоряння і, відповідно, каталізатори для очищення вихлопних газів. Нині частка електромобілів у нових реєстраціях у всьому ЄС становить лише 7,5%.

За даними європейської асоціації виробників ACEA, це вже подвоєння в порівнянні з другим кварталом 2020 р. Однак це також пов'язано з тимчасовими фінансовими стимулами при купівлі (субсидії). В результаті частка бензинових та дизельних автомобілів на ринку нових реєстрацій знизилася до 62% у другому кварталі 2021 року. У тому ж кварталі попереднього року цей показник все ще перевищував 80%.

Частка гібридних автомобілів, зокрема, нині зростає дуже динамічно і зараз становить майже 20% від загальної кількості нових реєстрацій у ЄС. Тим не менш, каталізатори, як і раніше, встановлюються на ці автомобілі.

У зв'язку з домінуванням автомобільної промисловості у довгостроковій перспективі слід очікувати значного зниження попиту на паладій. Поки неясно, чи зможуть інші сектори, попит у яких зростає, досить швидко заповнити цю прогалину.

Існує ризик того, що негативна тенденція у виробництві каталізаторів призведе до стійких негативних цінових імпульсів на паладій, навіть якщо в короткостроковій перспективі котирування зможуть оговтатися від шоку, спричиненого порушенням ланцюжків постачання.

Паладій та платина

Варто сказати, що паладій – це не єдиний метал із відмінними каталітичними властивостями. Його споконвічний суперник платина в даний час коштує вдвічі дешевше, навіть незважаючи на недавнє падіння ціни паладію. Співвідношення цін двох дорогоцінних металів одне до одного близьке до історичного мінімуму.

Це робить платину прямим конкурентом паладію. Тенденція до заміщення на користь платини вже намітилася, зокрема у виробництві каталізаторів для бензинових двигунів. Платина знову набуває все більшого значення як замінник паладію, особливо на великих європейських, північноамериканських і китайських ринках. Це звертає назад тенденцію останнього десятиліття, коли платина дедалі більше заміщалася паладієм.

У 2008 році унція платини коштувала майже 3000 $. В даний час її вартість складає всього 950 $, що майже на 1000 $ менше, ніж вартість паладію.

З чисто технічної точки зору платина може використовуватися в каталізаторах як дизельних, так і бензинових двигунів. Процес заміщення триває вже з 2019 року, але він технічно складний і тому рухається повільно. Введення з липня 2020 дуже жорсткого стандарту викидів «Китай 6» додатково стимулює попит на платинові каталізатори в Піднебесній.

Ще однією перевагою платини є значно вищий рівень диверсифікації у розподілі попиту. Це робить платину менш сприйнятливою до негативних тенденцій у виробництві каталізаторів, порівняно з паладієм.

Висновок

В даний час серйозні порушення в ланцюжках поставок для автомобільного сектора, і особливо дефіцит напівпровідників є основним фактором, що обтяжує ціну паладію. Вузьке місце в постачанні первинної продукції в інші галузі, які потребують паладії, збережеться ще протягом деякого часу.

Тому швидкого відновлення попиту і, відповідно, цін на паладій чекати не варто, тим більше, що пропозиція, особливо з копалень Південної Африки та Росії, у першому півріччі збільшилася на 5,6% порівняно з попереднім роком.

Загальним і дедалі негативнішим чинником ціни паладію є трансформація автомобільного сектора у бік виробництва виключно електромобілів. Але насамперед майбутній попит залежатиме від заміни платини, яка вдвічі дешевша, у каталізаторах бензинових двигунів.

Збої в ланцюжку постачання з часом відступлять. Імовірність того, що в середньостроковій перспективі ціна платини виграє від цього більше, ніж ціна паладію, є відносно високою, тим більше, що попит на платину з боку автомобільного виробництва лише вдвічі нижчий, ніж на паладій, і становить 37%.

Це означає, що платина меншою мірою схильна до впливу поточних проблем у цій галузі. Відносне зростання ціни на платину в останні тижні може бути провісником розвитку подій у найближчі роки, коли співвідношення цін на ці два метали може знову нормалізуватись у напрямку довгострокового середнього рівня.

Дєньга

Дивитися: Графіки цін на срібло, золото, платину

 

Читати також:

Коли лопне «бульбашка» на ринку паладію?

Silver Institute: зростання попиту на срібло для автомобілів

Співвідношення цін золота і срібла на максимумі з 1991 р

Heraeus: дефіцит паладію посилюватиметься

Цінове ралі паладію і майбутнє платини

Підбірка новин, статей по золоту 2021

 
< Пред.   След. >
2007-2022 © Дєньга. Інформаційний ресурс Дєньга має допомогти Вам досягнути матеріального достатку. Матеріали сайту розкривають тематики: Інвестиції(у тому числі в Нерухомість, Золото, Цінні папери), Банки, Створення власного бізнесу, Кар'єрне зростання, Освіта. Редакція не несе відповідальності за достовірність інформації, опублікованої в рекламних матеріалах.
Використання матеріалів Дєньга дозволено тільки при наявності активного посилання на головну сторінку порталу www.denga.com.ua