Це було 1937 року. Пройшло ще два десятиліття, перш ніж перший рейс контейнеровозу відбувся з Ньюарку до Х'юстона. Через десять років, у 1966 році, контейнерні перевезення були поширені на міжнародні маршрути. Проте все змінилося з початком війни у В'єтнамі, яка принесла з собою раптову потребу швидкого та ефективного транспортування великих обсягів вантажу. Настав час вантажного контейнера. Наприкінці 1960-х років Маклін продав свою імперію за 160 мільйонів доларів.
За однією з оцінок, винахід Макліна дозволило знизити вартість перевезень на 25%. Це дуже добрий ефект. Тільки подумайте про вартість робочої сили. До контейнеризації товари доводилося завантажувати і перевантажувати вручну на кожній зупинці в ланцюгу поставок - з корабля до порту, з порту на поїзд, з поїзда на вантажівку. Сьогодні більша частина цієї роботи є безперебійною та автоматизованою.
Вплив контейнера на економіку
Насправді, небагато винаходів останніх 100 років торкнулися стількох людей, як контейнер. Кожен, хто робить покупки на Amazon або заходить у будь-яку велику роздрібну мережу, отримує пряму вигоду від ідеї Макліна. Кожен, хто так чи інакше залучений до глобального ланцюжка поставок - фермер, власник фабрики, збирач або торговець, - зобов'язаний подякувати контейнеру та його здатності надійно та відносно недорого сприяти глобальній торгівлі. (Однак тарифи на перевезення вантажів, як морські, так і повітряні, зросли до рекордно високого рівня з початку коронавірусної кризи).
Від 80% до 90% світової торгівлі нині здійснюється морем, близько 60% їх - морськими контейнерними флотами. У 2019 році у світі було перевезено товарів на 14 $ трлн у контейнері, який винайшов водій вантажівки із Північної Кароліни у 1930-х роках. Найбільші контейнеровози сьогодні можуть перевозити близько 24.000 20-футових контейнерів - у порівнянні з лише 58 контейнерами, які були в першому рейсі компанії Макліна з Ньюарку в Х'юстон. (Для порівняння: Ever Given, величезне судно, що сіло на мілину в Суецькому каналі минулого року, має вантажопідйомність 20.124 одиниці у 20-футовому еквіваленті).
Дисципліна важлива
Тарифи на перевезення вантажів зросли до рекордно високого рівня з початку пандемії, оскільки домогосподарства перемістили більшу частину своїх витрат з послуг на товари. Навіть незважаючи на деяке зниження ставок, судноплавні компанії мають усі можливості для підтримки високого рівня доходів за рахунок дисциплінованого зростання потужностей. Принаймні, з 1996 року світові судноплавні компанії щороку розширювали свої флоти, щоб задовольнити попит, але останні десятиліття темпи розширення були значно нижчими, ніж у попередні роки.
Існують і інші способи, за допомогою яких компанії можуть збалансувати попит та пропозицію на свою користь. Одним із них є холостий хід, який Bank of America називає «запобіжним клапаном для галузі, щоб упоратися з тимчасовим надлишком потужностей». І ще – швидкість доставки. В останні роки контейнеровози сповільнили свій хід, в основному завдяки мега-судам, призначеним для повільніших та економічніших подорожей.
За даними BofA, старіючі судна стають дорожчими в обслуговуванні і, як правило, мають гіршу паливну економічність, ніж нові судна. Проте, як правило, темпи утилізації уповільнюються в періоди буму, як, наприклад, перед фінансовою кризою та протягом кількох місяців після початку пандемії.
Maersk більше не лідер
Маклін продав свою компанію в 1969 році. Ця компанія називалася SeaLand, яка в результаті низки подальших продажів та придбань зрештою стала частиною гігантського датського судноплавного конгломерату A.P. Moller-Maersk, який сьогодні є однією з найбільших компаній у світі з ринковою капіталізацією близько 70 $ млрд.
У своїх фінансових результатах за четвертий квартал 2021 року, компанія Maersk заявила, що її виручка склала неймовірні 18,5 $ млрд., а прибуток до відрахування відсотків, податків, зносу та амортизації (EBITDA) - 8 $ млрд., що набагато вище за прогнози компанії.
Ще в жовтні аналітики Bloomberg підрахували, що в 2021 році Maersk отримає прибуток у розмірі 16,2 $ млрд., що стало б рекордом не тільки для Maersk, але і для будь-якої данської компанії. Наскільки точною була ця оцінка, ми дізнаємось, коли компанія опублікує свій річний звіт у наступному місяці.
Важливо наголосити, що Maersk була найбільшою судноплавною компанією з обсягу перевезень протягом десятиліть - донедавна. За даними S&P Global, швейцарська компанія MSC нещодавно остаточно змістила Maersk, придбавши кілька старих суден. В даний час MSC експлуатує 4,284 млн. одиниць у 20-футовому еквіваленті, у той час як Maersk – 4,282 млн. одиниць у 20-футовому еквіваленті.
Переклад Дєньга
Читати також:
Віл Рінд: починається суперцикл на ринку сировини
Зелена енергетика вимагатиме ще більше металів
Нова реальність. Як китайський бізнес отримав контроль над світом
Пітер Шифф: цінуйте спокій перед штормом
Украина начинает транспортные реформы с помощью бизнеса